https://journal.unibos.ac.id/jbm/issue/feed Indonesian Journal of Business and Management 2024-01-11T13:06:17+08:00 A. Muhibuddin a.muhibuddin@universitasbosowa.ac.id Open Journal Systems <p><strong>Indonesian Journal of Business and Management</strong> Merupakan jurnal ilmiah yang dikelola secara peer review memiliki e-ISSN: <a href="http://u.lipi.go.id/1433485098" target="_blank" rel="noopener">2460-3767</a>, dan p-ISSN: <a href="http://u.lipi.go.id/1551768048" target="_blank" rel="noopener">2656-6885</a> diterbitkan oleh Postgraduate Bosowa University Publishing. Terbit dua kali dalam satu tahun.</p> <p><strong>Indonesian Journal of Business and Management</strong> menerbitkan artikel yang pada bidang tata kelola perusahaan, manajemen sumber daya manusia, manajemen keuangan, manajemen pemasaran, manajemen strategi, manajemen produksi, manajemen operasi, kewirausahaan, e-bisnis, manajemen layanan dan manajemen teknologi informasi. Bagi penulis yang memiliki artikel pada bidang ini dapat disesuaikan dengan panduan penulisan dan template kemudian disubmit secara online di website jurnal dengan melakukan registrasi terlebih dahulu.</p> https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3870 ANALISIS EFEKTIVITAS DAN EFISIENSI PELAKSANAAN ANGGARAN BELANJA DI BADAN PENGELOLAAN KEUANGAN DAN ASET DAERAH KOTA MAKASSAR 2023-12-07T11:42:50+08:00 Lira Pappa pappaliraa@gmail.com Firman Menne firman.manne@universitasbosowa.ac.id Seri Suriani seri.suriani@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui efektivitas dan efisiensi pelaksanaan anggaran belanja efektivitas dan efisiensi pelaksanaan anggaran belanja pada Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Kota Makassar. Fokus dalam penelitian ini adalah laporan realisasi anggaran efektivitas dan efisiensi pelaksanaan anggaran belanja pada Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Kota Makassar. Pengumpulan data menggunakan teknik data sekunder yaitu data yang bersifat kuantitatif, selama lima tahun terakhir dari 2018-2022 yang diperoleh dari dokumen laporan realisasi anggaran pendapatan dan belanja efektivitas dan efisiensi pelaksanaan anggaran belanja pada Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Kota Makassar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat atau kriteria efektivitas anggaran belanja pada efektivitas dan efisiensi pelaksanaan anggaran belanja pada Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Kota Makassar dari tahun 2018-2022 bervariasi. Di mana pada tahun 2018 masuk dalam kriteria cukup efektif, tahun 2019, 2020, 2021 masuk kriteria efektif, tahun 2022 masuk dalam kriteria sangat efektif di karenakan ada beberapa belanja yang ter-realisasi melebihi yang dianggarkan sehingga realisasi anggaran belanja lebih tinggi dibandingkan target anggaran belanja. Serta pelaksanaan anggaran belanja efektivitas dan efisiensi pelaksanaan anggaran belanja pada Badan Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Kota Makassar tahun 2018-2022 secara keseluruhan kurang efisien. Ini dikarenakan pengelolaan anggaran belanja belum berhasil memenuhi syarat efisiensi yaitu penggunaan dana yang minimum untuk mencapai hasil yang maksimal.</p> <p><em>The aim of this study was to determine the effectiveness and effciency of the implementation of expenditure budget at the regional financial and asset management agency of the city of Makassar. This study focuced on the the budget realization report on the effectiveness and efficency of the expenditure budget at the regional financial and asset management agency of the city of Makassar. Data collection used secondary data techniques, namely quantitatif data, for the five last years 2018-2022 obtained from the revenue and expenditure budget realization report document the effectiveness and efficiency of the implementation of the expenditure budget at the regional financial and asset management agency of the city of Makassar. The result of this study showed that the level or criteria for budget effectiveness on effectiveness and efficency of expenditure budget implementation at the regional financial and asset management agency of the city of Makassar from 2018-2022 varied. Where in 2018 it was categorized as moderately effective criteria, in 2019, 2020,2021 it was categorized as effective criteria, in 2022 it was categorized as highly effective criteria because there were some expenditures realized than expenditure budget targets. Also the implementation of the expenditure budget, the effectiveness and effciency of the implementation of the expenditure budget at the regional financial and asset management agency of the city of Makassar as a whole was lees efficient. This is because the management of the expenditure budget has no succeded in meeting the efficiency requirements, namely the use of the minimum funds to achieve maximum results.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Lira Pappa, Firman Menne, Seri Suriani https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3869 ANALISIS STRATEGI MARKETING MIX DALAM MENINGKATKAN KINERJA PEMASARAN DI ERA NEW NORMAL PASCA PANDEMI COVID-19 2023-12-07T11:44:18+08:00 Agus Triputra Renden agustriputrarenden@gmail.com Sukmawati Mardjuni sukmawati.marjuni@universitasbosowa.ac.id Herminawati Abubakar herminawati.abubakar@universitasbosowa.ac.id <p>Tujuan penelitian adalah untuk menguji dan menganalisis pengaruh produk, harga, tempat dan promosi dalam meningkatkan kinerja pemasaran pada perusahaan PT. Kalla Toyota Trust Makassar. Untuk mengimplementasikan tujuan tersebut maka digunakan teknik pengumpulan data melalui penyebaran kuesioner, dengan teknik analisis data menggunakan analisis regresi linear berganda. Dari hasil penelitian yang dilakukan maka diperoleh temuan bahwa produk berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja pemasaran, harga berpengaruh negatif dan signifikan terhadap kinerja pemasaran, tempat berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja pemasaran dan promosi berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja pemasaran pada PT. Kalla Toyota Trust Makassar.</p> <p><em>This study aimed to examine and analyze the influence of product, price, place and promotion in improving marketing performance at PT. Kalla Toyota Trust Makassar company. To implement the goal, the data collection technique was used through distributing questionnaire with data analysis technique using multiple linear regeression analysis. From the result of the research carried out, it was found that product has a positive and significant effect on marketing performance, price has a negative and significant effect on marketing performance, place hasa positive and significant effect on marketing performance and promotion has a positive and significant effect on marketing performance at PT. Kalla Toyota Trust Makassar.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Agus Triputra Renden, Sukmawati Mardjuni, Herminawati Abubakar https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3868 ANALISIS MANAJEMEN PELAYANAN WARGA BINAAN PEMASYARAKATAN MASA PANDEMI COVID 19 PADA KANTOR RUMAH TAHANAN NEGERA KELAS IIB PINRANG 2023-12-07T11:45:52+08:00 Achmad Khairi ardeclans01@gmail.com Thamrin Abduh thamrin.abduh@universitasbosowa.ac.id Miah Said miah.said@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui manajemen pelayanan publik di Masa Pandemi Covid 19 Di Tahanan Negara Kelas IIB Pinrang dan mengetahui bentuk pelayanan publik bagi warga binaan pemasyarakatan di masa pandemi Covid 19 Di Tahanan Negara Kelas IIB Pinrang. Rancangan penelitian yang digunakan oleh peneliti adalah menekankan pada penelitian kualitatif. Penelitian ini akan dilakukan Rumah Tahanan Negera Kelas IIB Kab. Pinrang, Provinsi Sulawesi Selatan. Penelitian ini menggunakan instrument wawancara, observasi dan dokumentasi dalam pengumpulan data. Berdasarkan uraian hasil penelitian disimpulkan bahwa pelayanan publik di Rumah Tahanan Negara Kelas IIB Pinrang telah menerapkan aspek-aspek manajemen pelayanan mulai perencanaan, pengorganisasian dan pengendalian yang telah berjalan dengan baik. Dari aspek perencanaan pelayanan telah memiliki sasaran dan indikator yang jelas serta difokuskan pada peningkatan pelayanan kebutuhan warga binaan. Selain itu, dalam perencanaan pelayanan telah ditetapkan standar dan prosedur pelayanan yang jelas dan SDM pemberi layanan yang profesional. Dari aspek pengorganisasian dilakukan pengorganisasian pegawai berdasarkan kemampuan dan keahlian yang dimiliki untuk mengisi masing-masing tugas dan jabatan, membangun kerjasama, sinergitas dan komitmen pelayanan yang tertuang dalam perjanjian kinerja. Adapun dari aspek pengendalian, segala bentuk pelayanan disertai dengan prosedur layanan yang wajib dijalankan baik terkait jangka waktu penyelesaian setiap unsur layanan pemasyarakatan, adanya jaminan pelayanan dan jaminan keamanan. Selain itu dilakukan juga evaluasi kinerja dan pengendalian serta penyelesaian masalah yang ditemukan. Selain telah menerapkan aspek-aspek manajemen seperti tersebut di atas, dalam melaksanakan kegiatan pelayanan Rumah Tahanan Negara Kelas II B Pinrang juga melakukan serangkain inovasi pelayanan public.</p> <p><em>The aim of this study was 1) To determine the management of public services during the Covid 19 Pandemic in Class IIB Pinrang State Detainees. 2) To find out the form of public service for correctional prisioners during the Covid 19 pandemic in Class IIb Pinrang State Detention. The research design used by researchers emphasized qualitative research. This research was carried out at the Class IIB State Detention Center, Kab. Pinrang, South Sulawesi Province. This study used interview instrument, observation and documentation in data collection. Based on the description of the study result, it is concluded that public service at the Class IIB Pinrang State Detention Center has implemented the aspects of the service management starting from planning, organizing and controlling which ha gone well. In the aspect of service planning, it has clear target and indicator and it is focused on improving service needs of the prisoners. In addition, in service planning, clear service standard and procedure has been estabilished and proffesional service provider human resource. From organization aspect, the organization of employees based on their abilities and expertise to fill each task and position, building cooperation, synergy and service commitment as stated in the performance agreement. As for the control aspect, all forms of service are accompanied by service procedure that must be carried out regarding the time period for completion of each element of correctional services, the existence of service guarantee and security guarantee. Furthermore, performance evaluation and control are also carried out and resolution of problems found. Apart from implementing the management aspects as mentioned above, in carrying out service activities at the Class IIB Pinrang State Detention Center, it is also conducted a series of public service innovation.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Achmad Khairi, Thamrin Abduh, Miah Said https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3867 PENGARUH LOKASI, PELAYANAN DAN CITRA MEREK TERHADAP MINAT BELI MELALUI GAYA HIDUP KONSUMEN DI MALL PANAKKUKANG DAN MALL RATU INDAH 2023-12-07T11:46:56+08:00 A. Muhammad Luthfi A. M. duck168mhdp@gmail.com Herminawati Abubakar herminawati.abubakar@universitasbosowa.ac.id Chahyono Chahyono chahyono@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian kemampuan manajemen untuk mengelola entitas bisnis jelas sangat penting khususnya dalam meningkatkan minat beli masyarakat atas produk yang ditawarkan. Dalam penelitian ini, lokasi, pelayanan, citra merek dan gaya hidup adalah faktor-faktor yang mampu mempengaruhi minat beli sehingga penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh lokasi, pelayanan, citra merek terhadap minat beli melalui gaya hidup masyarakat. Jenis penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan menggunakan kuesioner sebagai sumber data utama dengan jumlah sampel 91 orang pengunjung pada kedua Mall, pengambilan sampel pada penelitian ini menggunakan metode random analyzis sampling dengan menggunakan rumus slovin, teknik analisis data yg digunakan adalah moderate regression analyzis ( MRA ). Hasil penelitian ini menemukan secara parsial lokasi, pelayanan, dan citra merek berpengaruh terhadap minat beli, begitupun pengujian dengan menggunakan variabel moderasi gaya hidup, lokasi dan pelayanan juga berpengaruh terhadap minat beli, sedangkan citra merek tidak berpengaruh terhadap minat beli melalui gaya hidup kostumer Mall Panakkukang dan Mall Ratu Indah.</p> <p><em>Management's ability to manage business entities is clearly very important, especially in increasing people's purchase interest in the product offered. In this research, location, service, brand image and lifestyle are factors that can influence purchase interest, so this research aimed to examine the influence of location, service, brand image on buying interest through people's lifestyle. The type of research was quantitative research using a questionnaire as the main data source with a sample size of 91 visitors at both Malls. The sampling in this research used a random analysis sampling method using the Slovin formula. The data analysis technique used was moderate regression analysis (MRA). The result of this research partially found that location, service and brand image has an influence on buying interest, also testing using the moderating variable lifestyle, location and service also has an effect on purchase interest, while brand image has no effect on purchase interest through customer lifestyle at Panakkukang Mall and Ratu Indah Mall.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 A Muhammad Luthfi A. M., Herminawati Abubakar, Chahyono Chahyono https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3866 PERAN KUALITAS LAYANAN, KEPUASAN PELANGGAN DAN PERILAKU PELANGGAN TERHADAP TUNGGAKAN TAGIHAN LISTRIK 2023-12-07T11:48:07+08:00 Andi Awaluddin andi.awal19711@gmail.com Sukmawati Mardjuni sukmawati.marjuni@universitasbosowa.ac.id Lukman Setiawan lukman.setiawan@universitasbosowa.ac.id <p>Tujuan penelitian adalah untuk menguji dan menganalisa pengaruh Kualitas Layanan bagi Tunggakan Tagihan Listrik pada PLN UP3 Watampone, untuk menguji dan menganalisa pengaruh Kepuasan Pelanggan terhadap Tunggakan Tagihan listrik pada PLN UP3 Watampone, dan untuk menguji dan menganalisa pengaruh Perilaku Pelanggan terhadap Tunggakan Tagihan listrik pada PLN UP3 Watampone. Untuk mencapai tujuan tersebut maka digunakan teknik pengumpulan data melalui penyebaran kuesioner, dengan teknik analisis data menggunakan analisis regresi berganda. Hasil penelitian menemukan bahwa kualitas pelayanan dapat memberikan dampak terhadap rendahnya tunggakan pembayaran listrik. Temuan penelitian ini mengindikasikan bahwa dengan kepuasan yang dirasakan oleh pelanggan dengan kinerja layanan yang sesuai dengan ekspektasi yang dirasakan oleh pelanggan akan mempengaruhi rendahnya pelanggan untuk menunggak. Perilaku pelanggan yang baik akan mempengaruhi rendahnya pelanggan untuk menunggak pembayaran listrik.</p> <p><em>The aim of this study was to examine and analyze the influence of quality service for electricity bill arrears at PLN UP3 Watampone, to examine and analyze the influence of customer satisfaction on electricity bill arrears at PLN UP3 Watampone, and to examine and analyze the influence of customer behavior on electricity bill arrears at PLN UP3 Watampone. In achieving this goal, data collection technique was used by distributing questionnaires with data analysis technique using multiple regression analysis. The result of the study found that the quality of service can have an impact on the low electricity payment arrears. The finding of this study indicated that the satisfaction felt by customers with service performance in accordance with the expectation perceived by customers would affect the low customer delinquency. Good customer behavior would affect low customer delinquency in electricity payments.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Andi Awaluddin, Sukmawati Mardjuni, Lukman Setiawan https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3865 EKSISTENSI YAYASAN PESANTREN K.H MUHAMMAD SYAWIR DAHLAN DALAM MENGEMBANGKAN USAHA EKONOMI MIKRO DIKOTA PANGKAJE’NE DAN KEPULAUAN 2023-12-07T11:48:56+08:00 Muhammad Syawir Dahlan wirdanwirdan@gmail.com Haeruddin Saleh haeruddin.saleh@universitasbosowa.ac.id Sukmawati Mardjuni sukmawati.marjuni@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan Untuk mengetahui seberapa tinggi peran dari Yayasan dalam membantu meningkatkan perekonomian masyarakat selain itu juga untuk mengetahui perubahan ekonomi masyarakat dengan adanya bantuan Yayasan pesantren K.H Muhammad Syawir Dahlan. yayasan adalah suatu badan hukum, yang dilahirkan oleh suatu pernyataan sepihak; pernyataan itu harus berisikan pemisahan suatu kekayaan untuk tujuan tertentu, dengan penunjukan bagaimana kekayaan itu harus diurus dan dipergunakan. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, yang membahas perilaku, fenomena, peristiwa, masalah, atau keadaan tertentu yang menjadi fokus penyelidikan dan menghasilkan deskripsi kalimat yang bermakna yang memberikan pemahaman tertentu. Pendekatan pemeriksaan, yang ditujukan kepada yayasan dan orang-orang secara karakteristik dan menyeluruh agar tidak mengurung orang atau perkumpulan menjadi variabel/spekulasi. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa Yayasan KH. Muhammad Syawir Dahlan sangat memberikan dampak yang positif dalam memajukan UMKM di Pangkajene.</p> <p><em>This study aimed to determine how high the role of the Foundation is in helping to improve the community's economy as well as to find out changes in the community's economy with the assistance of the K.H Muhammad Syawir Dahlan Islamic Boarding School Foundation. Foundation is a legal entity, which was born by a unilateral statement; the statement must contain a separation of a property for a specific purpose, with an indication of how the wealth must be managed and used. This research used a qualitative method, which discusses certain behaviors, phenomena, event, problem, or certain circumstance that are the focus of the investigation and produce meaningful sentence description that provides a certain understanding. Examination approach, which is aimed at foundation and people in a characteristic and comprehensive manner so it is not to confine people or association to variables/speculation. The results of this study indicated that the KH. Muhammad Syawir Dahlan has a very positive impact on advancing MSMEs in Pangkaje’ne.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Muhammad Syawir Dahlan , Haeruddin Saleh, Sukmawati Mardjuni https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3864 EFEKTIVITAS PROGRAM BANTUAN OPERASIONAL SEKOLAH 2023-12-07T11:50:05+08:00 Nurjannah B. Nurjannah nurjannahjanna887@gmail.com Hasanuddin Remmang hasanuddin.remmang@universitasbosowa.ac.id Seri Suriani seri.suriani@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui seberapa baik fungsi Bantuan Operasiional Sekolah (BOS) di MTs. Syawir Dahlan Kecamatan Pangkajene, Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan dan untuk mengetahu bagaimana Program Bantuan Operasional Sekolah (BOS) mengubah mutu layanan pendidikan dasar MTS. Syawir Dahlan Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan. Dana BOS merupakan program pemerintah yang pada dasarnya untuk menyediakan pembiayaan biaya operasional non personalia bagi satuan pendidikan dasar sebagai pelaksana program wajib belajar. Peneliti menggunakan seri fakta untuk mendapatkan catatan penting dari aset yang memakan waktu lama. Tes ini menggunakan pendekatan wawancara untuk mengumpulkan informasi dan catatan dari sumber yang tersedia dan online. Berdasarkan hasil penelitian yang dilakukan, penggunaan Bantuan Operasional Sekolah (BOS) di MTS Syawir Dahlan sudah efektif sesuai dengan indikator pelaksanaannya.</p> <p><em>This study aimed to determine how well the School Operational Assistance (BOS) function in MTs. Syawir Dahlan Pangkajene ub-district, Pangkajene and Island District and to find out how the School Operational Assistance Program (BOS) is changing the quality of MTS of basic education service. MTs. Syawir Dahlan Pangkajene and Island District. The BOS support fund is a government program tha.t basically provides financing for non-personal operational costs for basic education units as implementers of the compulsory education program. Researcher uses fact series to obtain important records of assets that take a long time. This test used an interview approach to collect information and notes from available and online source. Based on the result of research conducted, the use of School Operational Assistance (BOS) at MTs. Syawir Dahlan has been effective according to its implementation indicator.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Nurjannah B. Nurjannah, Hasanuddin Remmang, Seri Suriani https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3860 ANALISIS QUALITY OF WORK LIFE DAN EMOTIONAL INTELLIGENCE TERHADAP PENGEMBANGAN KARYAWAN DI BOSOWA EDUCATION 2023-12-07T11:50:55+08:00 Titim Wibawayati titimwibawayati@gmail.com Herminawati Abubakar herminawati.abubakar@universitasbosowa.ac.id Muhammad Kafrawi Yunus Kafrawi.yunus@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengevaluasi dan menganalisis hubungan antara kualitas kehidupan kerja (<em>quality of work life</em>) dan kecerdasan emosional (<em>emotional intelligence)</em> terhadap pengembangan karyawan di Bosowa Education. Untuk mencapai tujuan tersebut, metode pengumpulan data yang digunakan meliputi observasi, dokumentasi, dan penyebaran kuesioner. Sedangkan teknik analisis data yang digunakan meliputi uji instrumen penelitian, uji asumsi klasik, analisis jalur (path analysis), dan uji sobel test. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kualitas Kehidupan Kerja memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap pengembangan karyawan. Selain itu, Kecerdasan Emosional juga memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap pengembangan karyawan. Baik Kualitas Kehidupan Kerja maupun Kecerdasan Emosional memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap pengembangan karyawan. Berdasarkan hasil uji mediasi, Kualitas Kehidupan Kerja dapat menjadi mediator antara pengembangan karyawan, sementara Kecerdasan Emosional dapat menjadi mediator antara pengembangan karyawan di Bosowa Education.</p> <p><em>This study aims to evaluate and analyze the relationship between the Quality of Work Life and Emotional Intelligence on the development of employees in Bosowa Education. the data collection methods used include observation, documentation, and distributing questionnaires. While the data analysis techniques used include research instrument tests, classical assumption tests, path analysis, and sobel tests. The results of the study show that the Quality of Work Life has a positive and significant influence on employee development. In addition, Emotional Intelligence also has a positive and significant influence on employee development. Both Quality of Work Life and Emotional Intelligence have a positive and significant impact on employee development. Based on the mediation test results, Quality of Work Life can be a mediator between employee development, while Emotional Intelligence can be a mediator between employee development at Bosowa Education.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Titim Wibawayati, Herminawati Abubakar, Muhammad Kafrawi Yunus https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3858 ANALISIS PERBANDINGAN PEMBELIAN ONLINE DAN OFFLINE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA MINIMARKET INDOMARET DI KECAMATAN MANGGALA 2023-12-07T11:51:58+08:00 Rezky Amalia Putri rezkyamaliaputri32@gmail.com Chahyono Chahyono chahyono@universitasbosowa.ac.id Muhlis Ruslan muhlis.ruslan@universitasbosowa.ac.id <p>Tujuan penelitian untuk mengetahui dan mendeskripsikan mengenai bagaiamana perbandingan antara pembelian online dan offline terhadap keputusan pembelian pada minimarket indomaret di Kecamatan Manggala. Pada dasarnya tipe penelitian yang digunakan adalah deskriptif yaitu sebuah penelitian yang berusaha memberikan gambaran mengenai objek yang diteliti yang bertujuan membuat deskriptif atau gambaran secara sistematis dan aktual mengenai fakta-fakta yang ada. Pemilihan informan dilakukan dengan cara purposive sampling yaitu; penarikan informan yang dilakukan secara sengaja dengan kriteria tertentu. Adapun subyek penelitian ini berjumlah 10 orang Yaitu orang atau pelaku yang benar-benar tahu dan menguasai masalah, serta terlibat langsung dengan masalah penelitian. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan observasi, wawancara, dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa faktor-faktor yang mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen pada minimarket Indomaret di Kacamatan Manggala yaitu produk, Harga, promosi, pelayanan, Fasilitas dan Lokasi.</p> <p><em>This study aimed to determine and describe the comparison between online and offline purchase on purchasing decision in Indomaret minimarket in Manggala Sub-district. Basically the type of research used is descriptive, namely a study that attempts to provide an overview of the object being studied which aims to make a descriptive or systematic and actual description of the facts that exist. The selection of informants was carried out by purposive sampling namely, intentional withdrawal of informant with certain criteria. The subjects of this study amounted to 10 people, namely people or actor who really know and master the problem, and they were directly involved with the research problem. Data collection technique in this study used observation, interviews, documentation. The results of the study showed that the factors that influence consumer purchasing decision at Indomaret minimarket in the Manggala Sub-district are product, price, promotion, service, facility and location.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Rezky Amalia Putri, Chahyono Chahyono, Muhlis Ruslan https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3857 MODEL STRATEGI KNOWLEDGE MANAGEMENT DAN INOVASI KEJAKSAAN TINGGI MALUKU UTARA 2023-12-07T11:52:57+08:00 Abu Patandean abupatandean@gmail.com Seri Suriani seri.suriani@universitasbosowa.ac.id Muhammad Yusuf Saleh muh.yusuf@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk menganalisis dan mengeksplor pengaruh langsusng dan tidak langsusng tacit knowledge, explicit knowledge terhadap Inovasi dan kinerja pegawai Kejaksaan Tinggi Maluku Utara. Populasi dalam dan sample penelitian ini adalah seluruh Pegawai Negeri Sipil di Kejaksaan Tinggi Provinsi Maluku Utara. Penelitian ini menunjukkan bahwa ada hubungan signifikan antara Tacit knowledge (pengetahuan yang tidak mudah diartikan atau diungkapkan dalam bentuk kata-kata atau dokumen tertulis) dengan inovasi di Kejaksaan Tinggi Maluku Utara. Secara empiris, variabel Explicit knowledge tidak berpengaruh signifikan terhadap inovasi di Kejaksaan Tinggi Maluku Utara. Variabel inovasi memiliki pengaruh signifikan terhadap kinerja pegawai di Kejaksaan Tinggi Maluku Utara. Pengaruh tidak langsung tacit knowledge dan explicit knowledge terhadap kinerja pegawai melalui inovasi sangat signifikan.</p> <p><em>This study aimed to analyse and explore the direct and indirect influence of tacit knowledge, explicit knowledge on innovation and employee performance North Maluku High Prosecutor's Office. The population of this sample was the civil servants at North Maluku High Prosecutor's Office. The finding of this study indicated that there is a significant relationship between tacit knowledge (knowledge that is not easily interpreted or expressed in words or written document) and innovation at the North Maluku High Prosecutor's Office. Empirically, the variable of explicit knowledge has no significant influence on innovation at the North Maluku High Prosecutor's Office. The innovation variable has a significant effect on employee performance at the North Maluku High Prosecutor's Office. The indirect influence of tacit knowledge and explicit knowledge on employee performance through innovation is highly significant.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Abu Patandean, Seri Suriani, Muhammad Yusuf Saleh https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3855 ANALISIS PENGARUH MOTIVASI DAN IKLIM ORGANISASI TERHADAP KINERJA PEGAWAI MELALUI KOMITMEN ORGANISASI PADA BADAN PENDAPATAN DAERAH KOTA MAKASSAR 2023-12-07T11:53:49+08:00 Arwinda Andiani Asmal arwindalantara@gmail.com Muhlis Ruslan muhlis.ruslan@universitasbosowa.ac.id Firman Manne firman.manne@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh motivasi dan iklim organisasi terhadap kinerja pegawai melalui komitmen organisasi pada Badan Pendapatan Daerah Kota Makassar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode survei. Data diperoleh melalui observasi, dokumentasi dan kuesioner yang disebar kepada 144 pegawai Badan Pendapatan Daerah Kota Makassar sebagai responden. Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi kerja dan iklim organisasi berpengaruh positif dan signifikan terhadap komitmen organisasi pada Badan Pendapatan Daerah Kota Makassar dengan nilai R square sebesar 0,492 dan motivasi kerja dan iklim organisasi berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja pegawai pada Badan Pendapatan Daerah Kota Makassar dengan nilai R square sebesar 0,403. Selanjutnya komitmen organisasi dapat memediasi pengaruh motivasi kerja dan iklim organisasi terhadap kinerja pegawai pada Badan Pendapatan Daerah Kota Makassar.</p> <p><em>This study aimed to determine and analyze the Influence of Motivation and Organizational climate on Employee Performance through Organizational Commitment at Regional Agency Revenue of Makassar City. This study used a quantitative approach with survey method. Data was obtained from observation, documentation and questionnaire distributed to 144 employees of regional revenue agency of Makassar City as respondent. The result of the study indicated that work motivation and organizational climate has positive influence and significant on organizational commitment at the Makassar City Regional Revenue Agency with an R square value of 0.492 and work motivation and organizational climate has a positive and significant influence on employee performance at the Makassar City Regional Revenue Agency with an R value square of 0.403. Furthermore, organizational commitment can mediate the influence of work motivation and organizational climate on employee performance at the Makassar City Regional Revenue Agency.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Arwinda Andiani Asmal, Muhlis Ruslan, Firman Manne https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3807 PENGARUH KOMPETENSI, PELATIHAN DAN LINGKUNGAN KERJA TERHADAP KINERJA PENDIDIK DAN TENAGA KEPENDIDIKAN MELALUI PENGUASAAN TEKNOLOGI INFORMASI PADA SEKOLAH DASAR NEGERI GUGUS I KECAMATAN CAMPALAGIAN KABUPATEN POLEWALI MANDAR 2023-12-07T11:55:02+08:00 Sitti Syahria Azis stsyahria202@gmail.com Haeruddin Saleh haeruddin.saleh@universitasbosowa.ac.id Miah Said miah.said@universitasbosowa.ac.id <p>Tujuan penelitian untuk menganalisis dan mengetahui pengaruh kompetensi, pelatihan dan lingkungan kerja terhadap penguasaan teknologi informasi, untuk menganalisis dan mengetahui pengaruh kompetensi, pelatihan dan lingkungan kerja terhadap kinerja tenaga pendidik dan tenaga kependidikan, untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh penguasaan teknologi informasi terhadap kinerja tenaga pendidik dan tenaga kependidikan, serta untuk menganalisis pengaruh kompetensi, pelatihan dan lingkungan kerja terhadap kinerja pendidik dan tenaga kependidikan melalui penguasaan teknologi informasi pada Sekolah Dasar Negeri Gugus I Kecamatan Campalagian Kabupaten Polewali Mandar. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan mengambil sampel yakni tenaga pendidik dan tenaga kependidikan yang berjumlah sebanyak 82 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner, dan teknik analisis data menggunakan analisis jalur. Hasil temuan bahwa kompetensi, pelatihan dan lingkungan kerja berpengaruh positif dan signifikan terhadap penguasaan teknologi informasi. Kompetensi, pelatihan dan lingkungan kerja dan penguasaan teknologi informasi berpengaruh positif dan signifikan terhadap kinerja tenaga pendidik dan tenaga kependidikan. Sedangkan hasil uji sobel test bahwa penguasaan kerja dapat memediasi pengaruh kompetensi, pelatihan dan lingkungan kerja terhadap kinerja tenaga pendidik dan tenaga kependidikan pada Sekolah Dasar Negeri Gugus I Kecamatan Campalagian Kabupaten Polewali Mandar. Sedangkan nilai koefisien determinasi (R2) sebesar 0,783 yang artinya kompetensi, pelatihan dan lingkungan kerja memiliki pengaruh terhadap penguasaan teknologi informasi sebesar 78,30% yang berarti pengaruh kompetensi, pelatihan dan lingkungan kerja terhadap penguasaan teknologi informasi itu cukup besar hampir mendekati angka 1 dan 21,70% dipengaruhi oleh faktor-faktor lain.</p> <p><em>The purpose of this study was to analyze and determine the effect of competence, training and work environment on mastery of information technology, to analyze and determine the effect of competence, training and work environment on the performance of teaching staff and educational staff, to determine and analyze the effect of mastery of information technology on staff performance educator and education staff, as well as to analyze the influence of competence, training and work environment on the performance of educator and education staff through the mastery of information technology at the Cluster I Public Elementary School, Campalagian District, Polewali Mandar Regency. This research was a quantitative research by taking a sample of 82 educators and educational staff. Data collection techniques using questionnaire, and data analysis techniques using path analysis. The finding showed that competence, training and work environment have a positive and significant effect on the mastery of information technology. Competence, training and work environment and mastery of information technology have a positive and significant effect on the performance of teaching staff and education staff. Meanwhile, the result of the Sobel test showed that work mastery can mediate the influence of competence, training and work environment on the performance of educator and educational staff at the Cluster I State Elementary School, Campalagian Sub-district, Polewali Mandar Regency. While the value of the coefficient of determination (R2) is 0.783, which means that competence, training and work environment have an influence on mastery of information technology by 78.30%, which means that the influence of competence, training and work environment on mastery of information technology is quite large, close to numbers 1 and 21 .70% influenced by other factors.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Sitti Syahria Azis, Haeruddin Saleh, Miah Said https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3806 PENGARUH PERTUMBUHAN EKONOMI DAN PENDAPATAN ASLI DAERAH TERHADAP KEMANDIRIAN KEUANGAN DAERAH MELALUI UMKM DI KABUPATEN KEPULAUAN SELAYAR 2023-12-07T11:56:22+08:00 Ulfirah Mutmainnah Ashary ulfirahmutmainnah122@gmail.com Firman Menne firman.manne@universitasbosowa.ac.id Thamrin Abduh thamrin.abduh@universitasbosowa.ac.id <p>Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh pertumbuhan ekonomi terhadap UMKM, untuk mengetahui pengaruh pendapatan asli daerah terhadap UMKM, untuk mengetahui pengaruh pertumbuhan ekonomi terhadap kemandirian keuangan daerah, untuk mengetahui pengaruh pendapatan asli daerah terhadap kemandirian keuangan daerah, untuk mengetahui pengaruh UMKM terhadap kemandirian keuangan daerah, untuk mengetahui pengaruh pertumbuhan ekonomi terhadap kemandirian keuangan daerah melalui UMKM, untuk mengetahui pengaruh pendapatan asli daerah terhadap kemandirian keuangan daerah melalui UMKM di Kabupaten Kepulauan Selayar. Hasil penelitian menemukan bahwa pertumbuhan ekonomi tidak berpengaruh terhadap UMKM dan kemandirian keuangan daerah, pendapatan asli derah berpengaruh terhadap UMKM dan kemandirian keuangan daerah, UMKM tidak berpengaruh terhadap kemandirian keuangan daerah. Hasil uji sobel test menunjukkan bahwa UMKM tidak dapat memediasi pengaruh pertumbuhan ekonomi dan pendapatan asli daerah terhadap kemandirian keuangan daerah. Hal ini dapat diindikasikan bahwa semakin tinggi pendapatan asli daerah maka tingkat kemandirian keuangan daerah semakin baik. karena itu maka disarankan agar pemerintah daerah meningkatkan pendapatan asli daerah dan pertumbuhan ekonomi dengan mendorong sektor UMKM.</p> <p><em>The purpose of this study was to determine and analyze the effect of economic growth on MSMEs, to find out the influence of local native income through MSMEs, to determine the effect of economic growth on regional financial independence, To determine the effect of local original income on regional financial independence, to determine the influence of MSMEs on regional financial independence, to determine the effect of economic growth on regional financial independence through MSMEs, to determine the effect of local native income on regional financial independence through MSMEs in Selayar Island Regency. The results of the study found that economic growth has no affect on MSMEs and regional financial independence, local native income affected MSMEs and regional financial independence, MSMEs did not affect regional financial independence. The results of the sobel test showed that MSMEs cannot mediate the effect of economic growth and local original income on regional financial independence. It can be indicated that the higher the local native income, the better the level of regional financial independence. Therefore, it is recommended that local governments increase local native income and economic growth by encouraging the MSMEs sector.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Ulfirah Mutmainnah Ashary, Firman Menne, Thamrin Abduh https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3805 EFEKTIVITAS PENGELOLAAN DANA DESA DI KECAMATAN PAMONA BARAT KABUPATEN POSO 2023-12-07T11:57:31+08:00 Dewi Rante dewirante20000@gmail.com Seri Suriani seri.suriani@universitasbosowa.ac.id Firman Menne firman.manne@universitasbosowa.ac.id <p>Tujuan penelitian adalah untuk menganalisis dan menemukan metode efektivitas pengelolaan dana desa di Kecamatan Pamona Barat Kabupaten Poso dan untuk mengetahui apakah pengelolaan dana desa di Kecamatan Pamona Barat Kabupaten Poso sudah efektif. Jenis Penelitian yang digunakan adalah Kualitatif. Menggunakan teknik analisis data interaktif. Teknik analisis data tersebut terdiri dari tiga komponen utama 1) Reduksi Data 2) Sajian Data 3) Penarikan Simpulan. Hasil penelitian menunjukkan: 1) Pada proses pengelolaan dana desa yang telah dilakukan oleh Pemerintah Desa yang ada di Kecamatan Pamona Barat masih ada desa yang belum sesuai degan Permendagri No.113 Tahun 2014 mulai dari perencanaannya masih ada masyarakat yang belum ikut serta dalam musyawarah untuk menetapkan perencanaan penggunaan dana desa sehingga kuantitas yang ingin dicapai tidak sesuai sasaran. Kemudian dalam tahap pelaksanaan perencanaan masih ada kegiatan yang telah direncanakan tapi tidak terlaksana dan tidak tepat waktu. Selain itu, pertanggungjawaban pemerintah desa tidak sesuai dengan yang masyarakat harapkan, walaupun sudah terlihat bahwa pemerintah desa memasang baliho depan kantor desa agar masyarakat bisa melihat penggunaan dana yang telah dilakukan, namun hal tersebut tidak sesuai dengan yang masyarakat terima dan rasakan. 2) Tingkat efektif pengelolaan Dana Desa di Kecamatan Pamona Barat dikatakan belum efektif karena tidak sesuai dengan Permendagri No.113 Tahun 2014 yang berdasarkan hasil wawancara bahwa masih belum tercapainya suatu tujuan yang telah ditetapkan dan yang diharapkan masyarakat.</p> <p><em>The type of research used was qualitative. using interactive data analysis technique. The data analysis technique consisted of three main components 1) Data Reduction 2) Data Presentation 3) Conclusion Drawing. The results of this study indicated: 1) In the village fund management process that has been carried out by the village goverment in West Pamona sub-district, there are still villages that are not in accordance with Ministry of Home Affairs regulation No.113 of 2014 starting from planning, there are still people who have not participated in deliberation to determine plan for using village fund so that the quantity to be achieved is not on target. Then in the planning implementation stage there are still activities that have been planned but not implemented and not on time. In addition, village government accountability does not match what the community expect, even though it is has been seen that the village goverment has put up billboards in front of the village office so that the community can see the use of fund that have been made, but this is not in accordance with what the community receives and feels. 2) The effective level of village fund management is said to be ineffective because it is not in accordance with Ministry of Home Affairs regulation No.113 of 2014 which is based on the result of interview that there is still no achievement of a goal that has benn set and that is expected by the community.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Dewi Rante, Seri Suriani, Firman Menne https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3804 PERAN MEDIA SOSIAL DALAM MEMBANGUN BRAND AWARENESS TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN KONSUMEN 2023-12-07T11:59:14+08:00 Dian Putri dianputri@gmail.com Sukmawati Mardjuni sukmawati.marjuni@universitasbosowa.ac.id A. Arifuddin Mane arifuddin.mane@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui, menguji, dan mengidentifikasi pengaruh dimensi media sosial yaitu <em>entertainment</em>, <em>interaction</em>, dan <em>customization</em> terhadap <em>brand awareness</em> dan bagaimana perannya terhadap keputusan mahasiswa baru Universitas Bosowa tahun 2022 memilih Universitas Bosowa sebagai kampus pilihannya yang diuji baik pengaruh secara langsung maupun pengaruh tidak langsung atau melalui variabel antara. Untuk mencapai tujuan tersebut, digunakan teknik pengumpulan data melalui penyebaran kuesioner kepada 93 sampel penelitian dari total 1.882 populasi. Teknik analisa data tersebut menggunakan analisis SEM PLS. Hasil penelitian menunjukan bahwa indikator dari dimensi media sosial yang terbagi menjadi 3 variabel memiliki pengaruh signifikan terhadap <em>brand awareness</em> juga <em>brand awareness</em> secara langsung memiliki nilai signifikan positif kepada keputusan mahasiswa baru Universitas Bosowa tahun 2022 memilih Universitas Bosowa sebagai kampus pilihannya. Nilai tersebut berada di bawah nilai &lt;0,05 sehingga dalam pengujian hipotesis 8 indikator tersebut dianalisa memiliki pengaruh signifikan dan positif. Namun dari keseluruhan hipotesis sejumlah 9, 1 diantaranya tidak memiliki pengaruh signifikan terhadap variabel Y yaitu <em>customization</em> tidak berpengaruh signifikan secara langsung dalam pengambilan keputusan mahasiswa baru Universitas Bosowa tahun 2022 memilih Universitas Bosowa.</p> <p><em>This study aimed to recognize, examine and identify the influence of social media such as entertainment, interaction and customization toward to brand awareness and how the role plays to the new students decision at Bosowa University in the years of 2022 on deciding Bosowa University as the campus of choice examined for both direct or indirect influence or through mediator variable. In order to achieve the goal, the researcher used technic of collecting data by distributing questionnaires to 93 samples from 1,882 populations. The analysis technique used SEM PLS analysis. The result of this study showed the indicators of social media which divided into three variables has significant influence toward brand awareness and brand awareness has significant positive value in making decision of new students Bosowa University in the years of 2022</em><em>.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Dian Putri, Sukmawati Mardjuni, A. Arifuddin Mane https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3803 PENGARUH BRAND AWARENESS DAN KUALITAS TERHADAP KEPUTUSAN MENDAFTAR CALON MAHASISWA BARU PADA KAMPUS UNIVERSITAS BOSOWA 2023-12-07T12:00:46+08:00 A. Erwin Nuryadin erwinnuryadin@gmail.com Hasanuddin Remmang hasanuddin.remmang@universitasbosowa.ac.id Lukman Setiawan lukman.setiawan@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh <em>brand awereness</em> terhadap keputusan mendaftar pada kampus Universitas Bosowa dan untuk mengetahui pengaruh kualitas terhadap keputusan mendaftar pada kampus Universitas Bosowa. Rancangan penelitian yang digunakan oleh peneliti adalah menekankan pada penelitian kuantitatif. Penelitian ini didesain untuk menguji pengaruh <em>brand awareness</em> dan kualitas universitas terhadap keputusan memilih universitas di Universitas Bosowa. Jumlah responden dalam penelitian ini berjumlah 139 responden yang merupakan calon mahasiswa baru Universitas Bosowa. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa angket, data pustaka, dan dokumentasi. Data yang diperoleh dalam penelitian ini diolah dengan menggunakan software SPSS versi 23. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, diperoleh kesimpulan bahwa 1) terdapat pengaruh <em>brand awareness</em> terhadap keputusan mendaftar calom mahasiswa baru dan 2) Terdapat pengaruh kualitas terhadap keputusan mendaftar calon mahasiswa baru.</p> <p><em>This study aimed (1) to determine the effect of brand awerenaess on the decision to register in the Bosowa University Campus; (2) To determine the effect of quality on the decision to register in the Bosowa University Campus. The research design used by researchers was an emphasis on quantitative research. This study was designed to examine the effect of brand awareness and university quality on the decision to choose a university at Bosowa University through interest. The number of respondents in this study amounted to 139 respondents who were prospective new students at Bosowa University. The instruments used in this study were questionnaires, library data and documentation. The data obtained in this study was processed using SPSS software version 23. Based on the results of the research and discussion, it can be concluded that 1) There is effect of brand awareness on the decision to register prospective new students. 2) There is a quality influence on the decision to register for prospective new students</em><em>.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 A. Erwin Nuryadin, Hasanuddin Remmang, Lukman Setiawan https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3801 ANALISIS PENGARUH BRAND EQUITY DAN PROMOSI TERHADAP KEPUTUSAN KONSUMEN MEMILIH SEMEN BOSOWA DI MAKASSAR DALAM ERA NEW NORMAL PANDEMI COVID-19 2023-12-07T12:01:49+08:00 Syamsul Rijal syamrijal@yahoo.com Hasanuddin Remmang hasanuddin.remmang@universitasbosowa.ac.id Miah Said miah.said@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh <em>brand awarenes, brand association, perceived quality, brand loyalty</em> dan promosi terhadap keputusan konsumen memilih semen Bosowa di Makassar dalam Era New Normal Pandemi Covid-19. Untuk mencapai tujuan tersebut maka digunakan teknik pengumpulan data melalui penyebaran kuesioner dengan menggunakan sampel yakni konsumen/pelanggan toko-toko, Batching plant, developer, distributor Sulsel 1 dan 5. Sedangkan teknik analisis data menggunakan uji validitas dan reliabilitas, uji asumsi klasik, analisis regresi linear berganda serta pengujian hipotesis. Hasil penelitian menemukan bahwa Brand Awareness, Brand Association, Perceived Quality, Brand loyalty dan promosi berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan konsumen untuk memilih semen bosowa di Makassar dalam Era New Normal Pandemi Covid-19.</p> <p><em>This study aims to determine and analyze the influence of Brand Awareness, Brand Association, Perceived Quality, Brand loyalty, and promotion on consumer decisions to choose Bosowa cement in Makassar during the New Normal Era of the Covid-19 Pandemic. To achieve this goal, data collection techniques are used by distributing questionnaires using samples, namely consumers/customers of shops, batching plants, developers, and distributors of South Sulawesi 1 and 5. Meanwhile, data analysis techniques use validity and reliability tests, classic assumption tests, and regression analysis. multiple linear and hypothesis testing. The results of the study found that Brand Awareness, Brand Association, Perceived Quality, Brand loyalty, and promotions had a positive and significant effect on consumer decisions to choose Bosowa cement in Makassar during the New Normal Era of the Covid-19 pandemic.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Syamsul Rijal, Hasanuddin Remmang, Miah Said https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3797 ANALISIS PENENTUAN STRATEGI MANAJEMEN DISTRIBUSI SEMEN DALAM MENINGKATKAN KEUNGGULAN BERSAING PADA PT. SEMEN BOSOWA MAROS 2023-12-07T12:58:12+08:00 Askin Adam zaul.askin@gmail.com Haeruddin Saleh haeruddin.saleh@universitasbosowa.ac.id Miah Said miah.said@universitasbosowa.ac.id <p>Tujuan penelitian untuk mengetahui dan menganalisis strategi distribusi semen pada PT. Semen Bosowa Maros untuk meningkatkan keinggulan bersaing dengan menggunakan metode SWOT yakni menganalisis kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman yang dihadapi oleh PT. Semen Bosowa Maros dalam mendistribusikan semen. Teknik pengumpulan data melalui teknik observasi, interview, dokumentasi dan kuesioner. Teknik analisis data menggunakan analisis SWOT, matriks faktor strategi internal (IFAS), matriks faktor strategi eksternal (EFAS), matriks TOWS dan analisis QSPM. Hasil temuan bahwa perencanaan strategi dalam pelaksanaan distribusi semen berada dalam posisi yang menguntungkan dimana perusahaan masih memiliki peluang dan kekuatan, sehingga dapat diindikasikan bahwa kondisi perusahaan berada dalam kondisi yang mendukung pertumbuhan yang agresif. Hasil analisis dengan menggunakan alat analisis matriks space dan matriks internal-eksternal (IE) menunjukkan bahwa strategi yang dapat digunakan adalah strategi pertumbuhan dengan memilih alternatif strategi yakni strategi penetrasi pasar, strategi pengembangan produk dan pengembangan pasar yang diharapkan dapat meningkatkan distribusi semen di masa yang akan datang. Analisis penentuan strategi dengan QSPM yang menunjukkan bahwa dari ketiga alternatif strategi pertumbuhan maka perusahaan menggunakan strategi penetrasi pasar yakni menetapkan harga semen yang kompetitif, memiliki jaringan distribusi yang kuat, melakukan promosi secara efektif, menerapkan layanan pelanggan yang baik, serta menjalin kerja sama dengan kontraktor atau developer.</p> <p><em>The aim of this study was to determine and analyze the strategy of cement distribution at PT. Cement Bosowa Maros to increase competitive advantage using SWOT method, namely analyzing the strengths, weaknesses, opportunities and threats faced by PT. Cement Bosowa Maros in distributing cement. Data collection techniques were through observation, interview, documentation and questionnaire. Data analysis techniques used SWOT analysis, internal strategic factor matrix (IFAS), external strategic factor matrix (EFAS), TOWS matrix and QSPM analysis. The finding that strategic planning in the implementation of cement distribution, it was in a favorable position where the company still has opportunity and strength. So it can be indicated that the company condition was in condition that supported aggressive support. The result of the analysis with using space matrix analysis and internal-external (IE) matrix showed that the strategy used is a growth strategy by choosing alternative strategies, namely market penetration strategy, product development strategy and market development expected to increase cement distribution in the future. Analysis of strategy determination with QSPM showed that from the three alternative growth strategies, the company uses a market penetration strategy, namely setting competitive cement prices, having a strong distribution network, carrying out effective promotion, implementing good customer service, and establishing cooperation with contractors or developers</em><em>.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Askin Adam, Haeruddin Saleh, Miah Said https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3796 ANALISIS KESESUAIAN KOMPENSASI DAN SEMANGAT KERJA TERHADAP KINERJA PEGAWAI PADA KANTOR KECAMATAN RAPPOCINI KOTA MAKASSAR MELALUI KOMITMEN ORGANISASI 2023-12-07T12:59:31+08:00 Nur Citra citrayasmin12@gmail.com Muhammad Yusuf Saleh muh.yusuf@universitasbosowa.ac.id Miah Said miah.said@universitasbosowa.ac.id <p>Tujuan penelitian untuk menganalisis pengaruh kesesuaian kompensasi semangat kerja dan komitmen organisasi terhadap komitmen organisasi, untuk menganalisis pengaruh kesesuaian kompensasi dan semangat kerja terhadap kinerja pegawai, untuk menganalisis pengaruh semangat kerja terhadap kinerja pegawai, serta untuk menganalisis pengaruh kesesuaian kompensasi dan semangat kerja terhadap kinerja pegawai melalui komitmen organisasi. Analisis yang digunakan dalam penelitian ini adalah <em>path analysis</em>. Temuan ini diperoleh bahwa kesesuaian kompensasi memberikan dampak yang secara nyata dalam meningkatkan komitmen organisasi pada kantor Kecamatan Rappocini di Kota Makassar. Semangat kerja secara nyata dapat meningkatkan komitmen organisasi dalam pelaksanaan pekerjaan selama bekerja pada Kantor Kecamatan Rappocini di Kota Makassar. Secara empiris menemukan bahwa semangat kerja memberikan kontribusi terhadap peningkatan kinerja pegawai. Semangat kerja pegawai dapat meningkatkan kinerja pegawai. Komitmen organisasi secara nyata akan dapat meningkatkan kinerja pegawai dalam pelaksanaan kerja yaitu pada Kantor Kecamatan Rappocini di Kota Makassar. Komitmen organisasi berperan dalam memediasi pengaruh kesesuaian kompensasi terhadap kinerja pegawai pada Kantor Kecamatan Rappocini di Kota Makassar. Komitmen organisasi memiliki peran dalam memediasi pengaruh semangat kerja terhadap kinerja pegawai.</p> <p><em>The purpose of this study was to analyze the effect of suitability of employee compensation and organizational commitment, to analyze the effect of suitability of compensation and morale on employee performance, to analyze the effect of morale on employee performance, and to analyze the effect of suitability of compensation and morale on employee performance through organizational commitment. The analysis used in this research was path analysis. This finding showed that the suitability of compensation has a real impact on increasing organizational commitment at the Rappocini Sub-district office in Makassar City. Morale can significantly imrpove the organizational commitment in the implementation of work while working at the Rappocini Sub-district Office in Makassar City. Empirically found that morale contributes to improve employee performance. Organizational commitment will significantly increase employee performance in carrying out work at the Rappocini Sub-district Office in Makassar City. Organizational commitment plays a role in mediating the effect of suitability of compensation on employee performance at the Rappocini Sub-district Office in Makassar City. Organizational commitment has a role in mediating the effect of morale on employee performance.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Nur Citra, Muhammad Yusuf Saleh, Miah Said https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3793 ANALISIS DAMPAK KENAIKAN HARGA BBM TERHADAP PERILAKU KONSUMEN DALAM PENGAMBILAN KEPUTUSAN BELANJA DI INDOMARET KOTA MAKASSAR 2023-12-07T13:00:23+08:00 Taufik Taufik taufikmuhammad6722@gmail.com Muhammad Kafrawi Yunus kafrawi.yunus@universitasbosowa.ac.id Chahyono Chahyono chahyono@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui pengaruh harga terhadap keputusan pembelian, untuk mengetahui pengaruh perilaku konsumen terhadap keputusan pembelian, dan untuk mengetahui peran perilaku konsumen dalam memediasi kenaikan harga terhadap keputusan pembelian pada minimarket Indomaret Makassar. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif. Penelitian ini dilaksankan pada bulan Oktober sampai November tahun 2022 di Minimarket Indomaret yang terletak di Kecamatan Biringkanaya. Teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dan studi dokumentasi sedangkan analisis data menggunakan analisis <em>pathway</em>. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kenaikan BBM berpengaruh terhadap perilaku konsumen. Kenaikan harga yang terjadi menyesuaikan dengan biaya produksi yang juga meningkat. Kenaikan harga BBM dapat memberikan beban berat bagi masyarakat khususnya kalangan menengah ke bawah. Namun, masyarakat berbelanja di Indomaret hanya sesuai dengan keperluan yang mendesak. Perilaku konsumen berpengaruh terhadap keputusan pembelian. Perilaku konsumen juga dipengaruhi dari faktor ketersediaan produk yang baik disertai dengan kualitas yang juga baik karena produk selalu menyediakan barang yang memiliki masa kadaluwarsa yang lama sehingga aman saat disimpan. Meskipun dengan harga yang lebih tinggi, responden tetap berbelanja di Indomaret karena keterbatasan waktu. Kenaikan BBM yang dimediasi oleh variabel perilaku konsumen berpengaruh terhadap keputusan konsumen dapat diterima. Perilaku dari konsumen dapat meredam dampak kenaikan harga BBM untuk berbelanja di Indomaret karena kebutuhan yang harus dipenuhi dalam waktu yang cepat.</p> <p><em>This study aimed to determine the effect of price on purchasing decision; to determine the effect of consumer behavior on purchasing decision; and to determine the role of consumer behavior in medicating price increases on purchasing decision at Indomaret Makassar minimarket. This type of research was quantitative research. This research was carried out from October to November 2022 at the Indomaret Minimarket which is located in the Biringkanaya Sub-district. Data collection techniques were observation, interview, and documentation study while data analysis used pathway analysis. The result of the study showed that the increase in fuel prices has an effect on consumer behavior. The price increase that occurs adjusts to production costs which also increase. The increase in fuel prices can place a heavy burden on the community, especially the lower middle class. However, people shop at Indomaret only according to urgent needs. Consumer behavior influences purchasing decision. Current consumer behavior is also influenced by the factor of good product availability accompanied by good quality because the product always provides goods that have a long expiration date so they are safe when stored. Even with higher prices, respondents still shop at Indomaret due to time constraints. The increase in fuel prices, which is mediated by consumer behavior variables can influence consumer decision to be accepted. The behavior of consumer can reduce the impact of rising fuel prices for shopping at Indomaret because of needs that must be met in a short time.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Taufik Taufik, Muhammad Kafrawi Yunus, Chahyono Chahyono https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3791 PENGARUH KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL, PERILAKU KERJA DAN DISIPLIN TERHADAP PRESTASI KERJA PEGAWAI PADA KANTOR DPR RI KOMISI IX DI JAKARTA 2023-12-07T13:01:32+08:00 Novita Sari novvtsarii@gmail.com Sukmawati Mardjuni sukmawati.marjuni@universitasbosowa.ac.id A. Arifuddin Mane arifuddin.mane@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh kepemimpinan transformasional terhadap prestasi kerja pegawai, untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh perilaku terhadap prestasi kerja pegawai, dan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh disiplin terhadap prestasi kerja pegawai. Untuk mencapai tujuan tersebut maka digunakan teknik pengumpulan data melalui penyebaran kuesioner dan teknik analisis data menggunakan analisis regresi berganda. Hasil penelitian menemukan bahwa kepemimpinan transformasional mempunyai pengaruh positif dan signifikan terhadap prestasi kerja pegawai pada Kantor DPR RI Komisi IX. Perilaku kerja mempunyai pengaruh positif dan signifikan terhadap prestasi kerja pegawai pada Kantor DPR RI Komisi IX. Disiplin kerja mempunyai pengaruh positif dan signifikan terhadap prestasi kerja pegawai pada Kantor DPR RI Komisi IX.</p> <p><em>This study aimed to identify and analyze the effect of transformational leadership on employee performance, to identify and analyze the influence of work behavior on employee performance, to determine and analyze the influence of discipline on employee performance. To achieve this goal, data collection techniques were used by distributing questionnaires, with data analysis technique using multiple regression analysis. The result of the study found that transformational leadership has a positive and significant influence on employee performance at DPR RI Commission IX. Work behavior has a positive and significant influence on employee performance at DPR RI Commission IX. Work discipline has a positive and significant influence on employee performance at DPR RI Commission IX</em><em>.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Novita Sari, Sukmawati Mardjuni, A. Arifuddin Mane https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3788 PERAN PERKEMBANGAN TEKNOLOGI DIGITAL TERHADAP STRATEGI PEMASARAN DAN DISTRIBUSI UMKM KOTA MAKASSAR 2023-12-07T13:03:14+08:00 Astuti Astuti atuti38231@gmail.com A. Arifuddin Mane arifuddin.mane@universitasbosowa.ac.id Muhammad Yusuf Saleh muh.yusuf@universitasbosowa.ac.id <p>Penelitian bertujuan untuk mengetahui bagaimana peran perkembangan teknologi digital terhadap strategi pemasaran, distribusi dan umkm dan mengetahui kemajuan teknologi digital pada umkm dan hambatan serta manfaat perkembangan teknologi digital terhadap startegi pemasaran, distribusi dan Umkm Kota Makassar. Penelitian ini menggunakan pendekatan Kualitatif. Teknik pengumpulan data yaitu observasi, wawancara, dan dokumentasi. Data dianalisis menggunakan analisis yaitu melalui reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan yang didapatkan oleh peneliti. Teknologi digital memiliki peranan yang besar pada bisnis dan pemasaran kepada lima UMKM (gallery eceng gondok, 89 hidroponik, bobabobi, afstore,sahari cake) . Penggunaan teknologi digital pada konsep pemasaran digital merupakan kombinasi dari strategi online dan juga offline, dimana pemasaran dengan media online harus juga didukung dengan konten offline yang memiliki human-to-human touch sehingga menjadi relevan untuk bisa menciptakan engagement dengan konsumen. Teknologi digital dapat memfasilitasi pengembangan bisnis UMKM di Makassar.</p> <p><em>This study aimed to determine the role of digital technology development on the marketing and distribution strategy of MSMEs and to find out the progress of digital technology in MSMEs and the obstacles and benefits of developing digital technology on marketing and distribution Strategy of MSMEs in the city of Makassar. This research used a qualitative approach. Data collection techniques were observation, interview, and documentation. Data were analyzed using analysis, namely through data reduction, data presentation and drawing conclusion obtained by researcher. Digital technology has a big role in business and marketing to five MSMEs (gallery eceng gondok, 89 hidroponik, bobabobi, af store, sahari cake). The use of digital technology in the digital marketing concept is a combination of online and offline strategies, where marketing with online media must also be supported by offline content that has a human-to-human touch so that it becomes relevant to be able to create engagement with consumer.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Astuti Astuti, A. Arifuddin Mane, Muhammad Yusuf Saleh https://journal.unibos.ac.id/jbm/article/view/3930 MEMAHAMI INDIKATOR QUALITY WORK OF LIFE PEGAWAI PEGADAIAN KANWIL VI MAKASSAR 2024-01-11T13:06:17+08:00 Al Hamid alhamid.andi@gmail.com Musawwir Musawwir musawwir@universitasbosowa.ac.id <p><em>Qualitfy Work Life</em> (WQL) merupakan isu yang penting jika kita berbicara tentang situasi sebuah perusahaan. QWL adalah merupakan upaya yang menggabungkan desain pekerjaan dalam suatu perusahaan dengan lingkungan kerja sehingga dapat memaksimalkan kepuasan kerja, meningkatkan sikap kerja, serta mempertinggi produktifitas dan prestasi kerja. Aspek dalam QWL adalah partisipasi kerja, pengembangan karir, penyelesaian konflik, komunikasi dan kesehatan kerja. PT. Pegadaian merupakan salah satu BUMN yang memiliki peranan penting dalam masyarakat dengan jumlah pegawai yang mencapai 1159 orang, sampel dalam penelitian ini sebanyak 100 orang yang diperoleh melalui metode purpossive sampling. Metode dalam penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif dengan menggunakan analisis deskriptif yang bertujuan untuk melihat mean dari tiap-tiap aspek dan subaspek. Alat ukur yang digunakan adalah Quality of Life Work Questionaire (QWLQ) yang dikembangkan oleh Riggio. Hasil Penelitian memperoleh rerata skor QWL 3.16 yang berada pada level baik.</p> <p><em>Qualitfy Work Life (WQL) is an important issue when we talk about the situation of a company. QWL is an effort that combines job design in a company with the work environment so that it can maximize job satisfaction, improve work attitudes, and increase productivity and work performance. Aspects in QWL are work participation, career development, conflict resolution, communication and occupational health. PT. Pegadaian is a state-owned company that has an important role in society with a number of employees reaching 1159 people. The sample in this study was 100 people obtained through the purposive sampling method. The research method uses a quantitative approach using descriptive analysis which aims to see the mean of each aspect and subaspect. The measuring tool used is the Quality of Life Work Questionnaire (QWLQ) developed by Riggio. The research results obtained a mean QWL score of 3.16 which is at a good level.</em></p> 2023-12-30T00:00:00+08:00 Copyright (c) 2023 Abdul Hamid, Musawwir Musawwir