Alternatif Peningkatan Ruas Jalan Dengan Pendekatan Manajemen Lalu Lintas Jalan Abdullah Daeng Sirua Dan Jalan Adyaksa Baru

Authors

  • Elsa Putri Pertiwi Program Studi Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Bosowa
  • Abd. Rahim Nurdin Program Studi Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Bosowa
  • Nurhadijah Yunianti Program Studi Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Bosowa

DOI:

https://doi.org/10.56326/jptsk.v3i1.4122

Keywords:

Lalu Lintas, Kinerja, Simpang, Pelebaran, APILL

Abstract

The increasing population in Makassar City each year has led to a rise in the number of motor vehicle drivers. This study aims to analyze intersections and provide solutions. At the T-junction of Jalan Abdullah Daeng Sirua and Jalan Adyaksa Baru, delays arise due to side obstacles, including vehicles entering and exiting from Jalan Inspeksi Kanal, as well as the presence of restaurants, businesses, and service providers along the intersection’s edges. Limited parking spaces cause many vehicles to stop haphazardly. Another cause of congestion at this intersection is the narrow Daeng Sirua Bridge, which creates traffic jams along the stretch of road at the T-junction of Jalan Abdullah Daeng Sirua and Jalan Adyaksa Baru. To address these issues, solutions include road widening, bridge expansion, and reconfiguration of traffic lights at the intersection. The Level of Service (LOS) at the current conditions shows Approach Code A (Jalan Abdullah Daeng Sirua) rated as D, Approach Code B (Jalan Abdullah Daeng Sirua) rated as F, and Approach Code C (Jalan Adyaksa Baru) rated as C.

References

Alamsyah. (2005). Rekayasa Jalan Raya. Malang: Universitas Muhammadiyah.

Andi Kumalawati, Tri M. W. Sir, & Dominikus Woda. (2022). Kinerja Simpang Bersinyal Pada Simpang Empat Di Kota Ende. Jurnal Teknik Sipil, 11(1).

Angga Prialiadi Saldi, Syafaruddin AS, & S. Nurlaily Kadarini. (2018). Analisia Kinerja Ruas Jalan Imam Bonjoldan Simpang Jalan Imam Bonjol - Jalan Daya Nasional di Kota Pontianak. Jurnal Teknik Kelautan , PWK , Sipil, Dan Tambang, 5(3).

Badan Pusat Statistik Sulawesi Selatan. (2023). Retrieved from Jumlah Penduduk Menurut Kabupaten/Kota (Jiwa), 2021-2023. Badan Pusat Statistik . https://sulsel.bps.go.id/indicator/12/83/1/jumlah-penduduk.html

Departemen Pekerjaan Umum. (2023). Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia. Direktur Jendral Bina Marga.

Harianto, J. (2004). Sistem Pengendalian Lalu Lintas Pada Pertemuan Jalan Sebidang. Digitized by USU Digital Library.

Iwan Wijanarko, & Mohammad Agung Ridlo. (2019). Faktor-Faktor Pendorong Penyebab Terjadinya Kemacetan Studi Kasus: Kawasan Sukun Banyumanik Kota Semarang. Jurnal Planologi, 14(1).

N.H Yunianti, Hijriah Hijriah, & Prilly Pricilia. (2021). Analisis Evaluasi Kinerja Ride Sourcing Dengan Persepsi Pengguna. Retrieved from Jurnal Ilmiah Ecosystem, 21(3).

Pedoman Kapasitas Jalan Indonesia. (2023). Jakarta: Direktur Jendral Bina Marga.

Randy Syaputra, Syukur Sebayang, & Dwi Herianto. (2015). Pengaruh Hambatan Samping Terhadap Kinerja Lalu Lintas Jalan Nasional (Studi Kasus Jalan Proklamasi Raya - Pasar Bandarjaya Plaza). Jurnal Rekayasa Sipil Dan Desain, 3(5).

Sarah Haryati, & Najid. (2021). Analisis Kapasitas dan Kinerja Lalu Lintas pada Ruas Jalan Jendral Sudirman Jakarta. Jurnal Mitra Teknik Sipil, 4(96).

Sukirman, S. (1994). Dasar-Dasar Perencanaan Geometrik Jalan Raya. Bandung: Nova.

Syifaurrahman, D., Fauzan, M., & Sudibyo, T. (2018). Evaluasi Geometri dan Perlengkapan Jalan Lingkar Leuwiliang Bogor (Geometry and Equipment Review of Jalan Lingkar Leuwiliang Bogor). 04(02).

Umi Enggarsasi, & Nur Khalimatus Sa’diyah. (2017). Kajian Terhadap Faktor-Faktor Penyebab Kecelakaan Lalu Lintas Dalam Upaya Perbaikan Pencegahan Kecelakaan Lalu Lintas. Perspektif, 22(3)..

Downloads

Published

2025-01-30