Daur Ulang Penggunaan Aspal Panas Retak Kulit Buaya Yang Digunakan Pada Lapis Perkerasan

Authors

  • Rizky Hariyanto Tahir Program Studi Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Bosowa
  • Abd. Rahim Nurdin Program Studi Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Bosowa
  • Tamrin Mallawangeng Program Studi Teknik Sipil, Fakultas Teknik, Universitas Bosowa

DOI:

https://doi.org/10.56326/jptsk.v2i1.3290

Keywords:

Crocodile Skin Cracked Asphalt, AC-WC, Oil Asphalt, Marshall Characteristics

Abstract

Most of the road construction prosecesses in Indonesia still use convenrional methods, namely using large amounts of aggregate and asphalt, if this is done continuously it use of Reclaimed Asphalt (Cracked Crocodile Skin Asphalt), which is used hot mix material resulting from clod milling exfoliation. This research includes testing the aggregate and Marshall characteristics which were carried out at the Civil Engineering Laboratory Bosowa University. This study aims to determine the characeristics of asphalt mixture (AC-WC) using Reclaimed Asphalt ( Cracked Crocodile Skin Asphalt). As for the addition of new asphalt to Cracked Crocodile Skin Asphalt, namely 1.77%, 2.27%, 2.77%, 3.27%, 3.77% with 1 x 24 hour immersion. This results showed that the addition of new asphalt and immersion would affect the result of the Marshall test.

References

De Jesus, A. D. S., Arifianto, A. K., & Rahma, P. D. (2018). Perencanaan Tebal Perkerasan Lentur Pada Ruas Jalan Ki Ageng Gribig Kelurahan Kedungkandang Kecamatan Kedungkandang Kota Malang. eUREKA: Jurnal Penelitian Teknik Sipil dan Teknik Kimia, 2(1), 175-184.

Direktorat Jendral Bina Marga,. (2018). Spesifikasi Umum 2018 untuk Pekerjaan Jalan dan Jembatan, Kementrian Umum dan Pekerjaan Rumah, Jakarta.

Direktorat Jenderal Bina Marga. (2018). Spesifikasi Umum Direktorat Jendral Bina Marga Edisi Edisi 2010 Revisi 4 Divisi 6. Kementerian Pekerjaan Umum Dan Perumahan Rakyat, Jakarta.

Indonesia, P. R. (2006). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 34 Tahun 2006 Tentang Jalan. Sekretariat Negara. Jakarta.

Jalan, J. J. K. Analisis Kerusakan Jalan Perintis Kemerdekaan Klaten Menggunakan Metode Bina Marga.

Hajj E.Y, Mena, I.S, Alavi, M, dan Salazar L.L. 2013. Influence of Hydrogreen Bioasphalt on Viscoelastic Properties of Reclaimed Asphalt Mixtures. Transportation Research Record Journal, 2371 (1): 13-22.

Hardiyatmo,H. C. (2019). Perancangan Perkerasan Jalan & Penyelidikan Tanah. Yogyakarta. Gadjah Mada University Press, Anggota IKAPI.

Muhammad Rizal Permadi, Retno Handayani Prastyaningrum, Bagus Hario Setiadji dan Supriyono. 2015. Pengaruh Penggunaan Material Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) Sebagai Material Penyusun Terhadap Karakteristik Campuran Beraspal Baru AC-BC (Asphalt Concrete-Binder Course). Semarang. Universitas Diponegoro.

Rizal, P.M., Handayani, P.R., Hario, S.B., & Supriyono. (2015). Pengaruh Penggunaan Material Reclaimed Asphalt Pavement (Rap) Sebagai Material Penyususn Terhadap Karakteristik Campuran Beraspal Baru AC-BC (Asphalt Concrete-Binder Course). Jurnal Karya Teknik sipil, 4(4), 394-405.

Sihombing, A. V. R., Subagio, B. S., & Hariyadi, E. S. (2018). Potensi Bioaspal Pada Bahan Daur Ulang Aspal Dan Campuran Beraspal Hangat. Jurnal Transportasi, 18(1), 59-66..

Sukirman, S. (2003). Perkerasan Jalan Raya. Penerbit NOVA, Bandung.

Sukirman, Silvia. 1999. Perkerasan Lentur Jalan Raya. Nova, Bandung.

Suprapto. 2004. Bahan Dan Struktur Jalan Raya. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Suroso, T.W., 2008, Faktor - faktor Penyebab Kerusakan Dini Pada Perkerasan Jalan.

Downloads

Published

2024-01-30